فروشگاه یاوران فورکیا ارائه دهنده خلاصه کتب دانشجویی و حوزوی خلاصه کتاب در اکثر رشته ها خلاصه جامع و کامل و روان ( خرید خلاصه های تولیدی شما با قیمت مناسب ) قبول بنر تبلیغاتی در اسلایدر سایت با هزینه پایین

محل لوگو

رشته انسان شناسی

رشته هنر

رشته کشاورزی

رشته الکترونیک

رشته های عمومی

رشته تربیت بدنی

رشته فناوری

رشته مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی

رشته مکانیک

رشته مهندسی شیمی

رشته فیزیک

رشته الهیات

رشته گیاه شناسی

رشته ادبیات

رشته تحقیق

رشته بازاریابی

رشته برق

رشته‌ی حقوق

رشته‌ی فلسفه

رشته‌ی تاریخ

رشته‌ی کلام

رشته‌ی ادیان

رشته‌ی اقتصاد

رشته‌ی پزشکی

رشته‌ی مدیریت

رشته‌ی اخلاق

رشته‌ی تفسیر

رشته‌ی زمین شناسی

رشته‌ی زیست‌شناسی

رشته‌ی فقه و حقوق

رشته‌ی مشاوره

رشته‌ی علوم ارتباطالت

رشته‌ی علوم تربیتی

رشته‌ی علوم سیاسی

رشته‌ی جامعه شناسی

رشته‌ی مهندسی شهرسازی

رشته‌ی علوم قرانی و حدیث

رشته‌ی کار با کودک

رشته زبان انگلیسی

رشته‌ی فن خطابه

رشته علوم تجاری

رشته‌ی ریاضی

رشته‌ی کامپیوتر

رشته حسابداری

سوالات استخدامی

علوم حوزوی

پایان نامه

کسب و کار

کتب دانشگاهی

فرهنگ لغت

سبک زندگی

علوم غریبه

متفرقه

روابط زناشویی

اندرویدکده

کلام

حوزه

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1034
  • بازدید دیروز : 607
  • بازدید کل : 2727184

کتاب مراقبت و تنبیه - تولد زندان


کتاب مراقبت و تنبیه  -  تولد زندان

دانلود کتاب مراقبت و تنبیه - تولد زندان +pdf

اثر میشل فوکو

-------------------------------------------------------

معرفی اجمالی کتاب:

در این کتاب فوکو دودمان شکل‌گیری کالبد و ذهن را در چارچوب نظام‌های مراقبتی و انضباطی قدرت مورد مطالعه قرار می‌دهد و مدعی است که در نهادهایی چون مدارس، زندان‌ها، بیمارستان‌ها و کارگاه‌ها تکنیک‌های انضباطی خاص به‌کار می‌رود و در چارچوب آن‌ها مقررات حاکم بر رفتار و سلوک، اقدامات مراقبتی و شیوه‌های نظارت بر آن‌ها تدوین و به معرض اجرا درمی‌آید. زندگی دانش‌آموزان، سربازان، بیماران و زندانیان در معرض مراقبت و نظارت و تهیه گزارش قرار می‌گیرد و رفتار بهنجار مورد تشویق و رفتار نامطلوب با اقدامات مجازاتی مواجه می‌شود. هدف غایی مراقبت و نظارت و انضباط، بهنجارنمودن فرد و از میان‌بردن بی‌انضباطی‌های اجتماعی و روانی و سرانجام تربیت انسان‌هایی مطیع و سودآور در جامعه است.

فوکو در این کتاب که از سوی نشر نی به چاپ سیزدهم رسیده است، به مقررات حاکم بر رفتار و سلوک، اقدامات مراقبتی و شیوه‌های نظارت بر آن‌ها پرداخته و آن‌ها را تدوین کرده و به معرض اجرا درآورده است.

او به‌عنوان یک اندیشمند اعتقاد دارد زندگی دانش‌آموزان، سربازان، بیماران و زندانیان در معرض مراقبت و نظارت و تهیه گزارش قرار می‌گیرد و رفتار به‌هنجار مورد تشویق و رفتار نامطلوب با اقدامات مجازاتی می‌شود. هدف غایی مراقبت و نظارت و انضباط، بهنجارکردن فرد و از میان‌بردن بی‌انضباطی‌های اجتماعی و روانی و سرانجام تربیت انسان‌هایی مطیع و سودآور در جامعه است.

تقسم‌بندی آثار فکری فوکو
با مطالعه آثار فوکو می‌توان دو دوره فکري و به تبع آن دو دسته آثار وی را بررسی کرد: دوره اول آثار او به ديرينه شناسي اختصاص دارد، او در اين دوره به شرايط امکان علوم اجتماعي مي پردازد. رويه او در تحليل نهادهای غير‌گفتماني، و در تحليل علوم گفتماني است. در ديرينه شناسي فوکو به دنبال توصيف آرشيوي از احکام رايج در يک عصر و جامعه خاص است.
دوره دوم فکري فوکو تبارشناسي نام گرفته است. او در اين دوره تحت تاثير نيچه است. در تبار شناسي او به دنبال تحليل شرايطي است که انسان ها ابژه و سوژه مي شوند.

کتاب «مراقبت و تنبيه» جزء آن دسته(دسته دوم) آثار فوکو است که به تبار‌شناسي انسان مدرن به منزله ابژه دانش مي پردازد. در اینجا نهادهای اجتماعی و کردارها و روابط غیرگفتمانی و همچنین روابط پیچیده قدرت، دانش و بدن به عنوان موضوع تکنولوژی‌های قدرت در کانون بحث قرار دارند.

بدن واسطه عملکرد قدرت
بدن به عنوان موضوع بلاواسطه عملکرد روابط قدرت در جامعه جدید ظاهر می‌شود. در بخش تعذیب و در فصل اول که مربوط به بدن محکومان است ، فوکو می گوید که در نيمه اول قرن هجدهم بدن به منزله آماج اصلي سرکوب کيفري، مورد تعذيب، مثله شدن، داغ خوردن، تکه تکه شدن، ريختن مواد مذاب در معرض ديد عموم قرار مي گرفت. اما در اواخر همين قرن و اوايل قرن نوزدهم نمايش تعذيب و درد حذف شد، تکنسين جاي جلاد و روح جاي بدن را گرفت و هدف از حذف مجرم به اصلاح آن تغيير کرد. گيوتين، زندان و جريمه براي گرفتن زندگي، آزادي و دارايي در نظر گرفته شد. و قاضي از مشاوراني چون روان شناسان و مربيان برخوردار شد.

فوکو در فصل دوم همین بخش نیز به بررسی تعذیب‌ها می پردازد . وی معتقد است که تعذيب با معيارهاي کميت معين، قاعده‌مندي و تناسب جرم و کيفر، اهداف بدنام کردن مجرم و چشمگير بودن مجازات به منزله پيروزي عدالت را دنبال مي کرد. قواعد سه گانه قضاوت (حجت کامل و نيمه کامل و نشانه هاي دور) را فقط کارشناسان مي فهميدند که موجب مخفي بودن قضاوت و خاموش شدن همه صداها در برابر عدالت پادشاه بود.

از منظر فوکو، با اجرای علنی کیفر 1- مجرم جرم خود را اعلام و تصدیق می کرد. 2- صحنه اعتراف دوباره برپا می شد. 3- اتصال تعذیب به خود جرم (استفاده از آلت جرم و تعذیب در مکان جرم) و 4- آزمون نهایی مجرم لحظه جان دادن برای نجات روح است.
تعذیب عدالت را دوباره برقرار نمی کند، بلکه قدرت را دوباره فعال می کند. این نوع تعذیب نه به جای مانده از دوره بربریت و نه نتیجه پذیرفتن کورکورانه قانون بود بلکه معلول نوعی سازوکار قدرتبود که شورش ها و جنگ های داخلی را کنترل می کرد. اما گاهی مجرم با لعن و نفرین قاضی، قانون، قدرت و مذهب در لحظه آخر مورد تحسین مردم قرار می گرفت و به قهرمان تبدیل می شد. اینجا بود که مردم نقش تماشاگری خود را به شورشگری تغییر می دادند و برای حذف اعدام فریاد می زدنند. 

 

 

فرمت فایل:

 

پی دی اف(pdf)

 

تعداد صفحه:


418

 

حجم فایل:

7.34MB

 

 

 


مبلغ واقعی 60,000 تومان    10% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 54,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 2154

برچسب های مهم

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

فروشگاه اینترنتی یاوران فایل - خرید ایمن و راحت .

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما