خلاصه ی کتاب فلسفه اخلاق +word
کلیات جزوه:
فصل اول: مفاهیم و کلیات
آشنايي با دانش «فلسفهي اخلاق»، موضوع و مسائل «فلسفهي اخلاق»، پیشینه، اهمیت و هدف«فلسفهي اخلاق» است.
فصل دوم: مبادی تصوری علم اخلاق
از آنجا که «فلسفهی اخلاق» به بيان مبادی تصوری و تصدیقی «علم اخلاق» میپردازد، بدیهی است در مرتبه نخست مناسب است به مبادی تصوری علم اخلاق؛ یعنی تعریف اجمالی موضوع، ماهیت موضوع و اشیاء مورد بحث؛ یعنی واژگان کلیدی و مفاهیم ارزشی و لزومی در علم اخلاق پرداخته شود. از این رو، هدف این فصل توضیح و تشریح «مبادی تصوری» اخلاق است.
فصل سوم و چهارم:مبادی تصدیقی علم اخلاق
واقعگرایی یا غیر واقعگرایی گزارههای اخلاقی
جايگاه بحث واقع گرايي و غير واقع گرايي
فصل پنجم:نسبیت و اطلاق در اخلاق
يکي از لوازم غير واقع گرايي (نسبيت) را بررسي کرده، در اين فصل با مهم ترين مکاتب واقع گرا و غير واقع گرا آشنا مي شويم و هدف از اين فصل، آشنايي با دلايل مکاتب اخلاقي غير واقعگراست تا با بررسي ميزان قوت و ضعف اين دلايل، به حق نايل شويم.
فصل ششم: مکاتب غير واقع گرا
هدف از اين فصل
در فصل دوم بيان شد که غير واقعگرايان منشأ احکام اخلاقي را دستور، توصيه احساسيا قرارداد ميدانند؛ اما واقعگرايان منشا احکام اخلاقي را امري واقعي ميدانند، در فصل سوم و چهارم واقع گرايي را ثابت کرديم، فصل پنجميکي از لوازم غير واقع گرايي (نسبيت) را بررسي کرده، در اين فصل با مهم ترين مکاتب واقع گرا و غير واقع گرا آشنا مي شويم و هدف از اين فصل، آشنايي با دلايل مکاتب اخلاقي غير واقعگراست تا با بررسي ميزان قوت و ضعف اين دلايل، به حق نايل شويم.
فصل هفتم : واقعگرايي اثباتناپذير
هدف اين فصل
واقعگرايان به دو دسته اثباتناپذير و اثباتپذير تقسيم ميشوند. هدف از اين فصل بيان مکاتب اثباتناپذير است
هدف از اين فصل بيان مکاتبي است که علاوه بر قبول واقعگرايي، احکام اخلاقي را اثبات پذير مي دانند و شيوه اثبات احکام را نشان مي دهند. اين مکاتب براي اثبات احکام اخلاقي بايد ملاکي واقعي ارائه دهند تا بر اساس آن بتوان ارزش غيري و جايگزيني رفتارهاي اختياري و لزوم آنها را تعيين کرد و بدين شيوه احکام اخلاقي را اثبات کرد.
عموم اين مکاتب بر ارزش ذاتي «سعادت» توافق دارند، اما در اين که سعادت چيست «ماهيت سعادت» و زندگي سعادتمند چگونه است اختلاف نظر دارند. با بررسي اين مکاتب و ادله آن به مکتب حق نائل شويم.
فصل نهم:ارزش ذاتی
هدف اين فصل
هدف اين فصل آن است که با تبيين فلسفي ارزش ذاتي و واقعی اخلاقي، راه و ملاکی برای تشخيص کمال اختياري به دست آوریم، تا براساس آن بتوانيم در فصل دهم ارزش اخلاقي غيري صفات و رفتارهاي اختياري را تعيين کنيم؛
برای تشخیص ارزش ذاتی اخلاقیابتدا ثابت میکنیم که منشا ارزش در امور اختیاری، کمال است؛ سپس ملاکی برای تشخیص این کمال (مطلوب اصلی) که دارای ارزش ذاتی اخلاقی است، معرفی میکنیم.
فصل دهم: ارزش غیری
هدف اين فصل
در فصل گذشته ثابت کردیم که کمال اختیاری ارزش ذاتی داشته، ملاک تشخیص آن قرب اختیاری به خداوند دانستیم. هدف این فصل تعیین ارزش غیری صفات و رفتارهای اختیاری در سایه قرب الهی است. صفات اختیاری می توانند منشا برای رفتارهای اختیاری باشند و ارزش غیری آن ها برابر است؛ لذا تنها به بررسی رفتارها می پردازیم.
فصل یازدهم:رابطه دین و اخلاق
هدف اين فصل
رابطه «دین» و «اخلاق» از جذابترین و درعین حال لغزندهترین مباحثی است که سابقهای به طول اندیشههای دینی و فلسفی دارد. در طول تاریخ، اندیشمندان با این پرسش روبرو بودند که در رابطه بین «دین» و «اخلاق»، کدام یک از آنها اصالت دارد؟ برخی اندیشمندان براین باور بودند که «دین» اصالت داشته، خاستگاه «اخلاق» است و برخی بر خلاف این دیدگاه باور داشتند که «اخلاق» اصالت دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فرمت فایل:
ورد
تعداد صفحه:
88
مبلغ واقعی 67,500 تومان 10% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 60,750 تومان
برچسب های مهم
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا