«به نام خدا»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روش تحقیق
درسنامه مقدمات پژوهش
منبع شناسی، روش مطالعه و خلاصه نویسی، روش پژوهش،و مقاله نویسی
(گامهاي آغازين پژوهش و مقاله نويسي)
كنجكاوي يكي از ويژگيهاي جدا نشدني انسان است كه پايه و اساس تحقيق و پژوهش را تشكيل ميدهد. زندگي روزمره همة مردم به گونهاي آگاه يا ناخودآگاه با كنجكاوي عجين است. قسمت عمدة اختراعات و اكتشافات حاضر نيز در سايه همين كنجكاوي و تلاش مداوم و پيگير فراهم آمده است.
مسأله تحقيق و پژوهش يكي از بنياديترين مسائل مربوط به جوامع امروزي بشر ميباشد به نحوي كه تقريبا هيچگونه نظام دهي و يا پيشرفت و توسعة صنعتي اقتصادي، اجتماعي و به سامان كردن كارها و جز آن بدون انجام تحقيقات و مطالعات اساسي پیشین ممكن نخواهد بود.
انجام پژوهش و طرز نوشتن مقالات پژوهشي يعني گزارش كار پژوهش و نتايج حاصل بايد از مراحل دبستان و دبيرستان به جوانان ياد داده شود تا هنگامي كه به دانشگاه وارد ميشوند، با روحيهاي قوي و آماده براي پژوهشهاي گوناگون در رشته خود شروع به كار كنند. هر چند انتظار یک پژوهش دقیق علمی از دانشجویان دورههای کارشناسی ارشد و دکتری برده میشود.[1]
متأسفانه جاي اين درس در مدارس ما خالي است و در بسياري از رشتههاي تحصيلي دانشگاه نيز دانشجويان بعد از چهار سال فارغ التحصيل ميشوند بدون آنكه كوچكترين آشنايي با تحقيق و پژوهش پيدا كرده باشند.
از سوي ديگر در آن رشتههاي تحصيلي كه روش تحقيق وجود دارد عدم اطلاع قبلي دانشجويان از مقدمات و مسائل ابتدايي مربوط به پژوهش نه تنها باعث ميشود از درس روش پژوهش، بهره كافي و وافي نبرند، بلكه اغلب ماية كندي پيشرفت تدريس و كاهش سطح علمي آنان نيز ميگردد.
در اين متن مهارتهايی لازم برای کسانی که قصد ورود به عرصه پژوهش را دارند در قالب 14 درس در دو بخش ارائه میشود. بخش اول شامل: منابع پژوهش، کتابخانه، روش مطالعه، روش یادداشت و فیش برداری، روش تلخیص، چکیده نویسی ونتیجه گیری؛ بخش دوم شامل: کلیات (آشنایی با مفاهیم ضروری و ویژگیهای پژوهشگر و مراحل پژوهش)، انتخاب موضوع، طرح تحقیق و ... بدیهی است صرف آشنایی با این مباحث منجر به پژوهشگر شدن کسی نخواهد شد، بلکه ممارست عملی و تحقیق عملی نقش مهمی در ایجاد این توانایی دارد بنابراین بعد از هر درس تمرینهای عملی برای دستیابی به مهارت ارائه شده مطرح شده است که امید است دانشپژوهان عزیز با همت خود آنها را انجام دهند.
در دوره كارشناسي ارشد، پژوهش مفهومي جديد به دست ميآورد و اولين بار تمرين پژوهش در تز كارشناسي ارشد جلوهگر ميشود. در اين دوره دانشجو براي اولين بارپژوهش را تمرين ميكند، اما هيچكس از اين پژوهش انتظار نوآوري ندارد. يعني در اينمرحله شخص در مورد يك موضوع خاص تمام منابع موجود را جمعآوري ميكند و آنها رابررسي و تحليل ميكند، اما حرف تازه و نوآوري خاصي وجود ندارد.
پژوهش به معناي واقعي كلمه در هنگام نوشتن رساله دكترا جلوهگر ميشود.يعني در اين مرحله انتظار ميرود كه فرد بهعنوان يك پژوهشگر حرف تازهاي براي گفتنداشته باشد.
لازمه اين كار آن است كه تمام تحقيقات قبلي در حوزه مورد نظر جمعآوري، نقد وتحليل شود و در نهايت نوآوري دانشجو به آن اضافه شود، حتي اگر اين حرف تازه، حرفچندان بزرگي نباشد.
پس از اين مرحله ادامه اين پژوهشهاست كه فارغالتحصيل دانشگاه كه درجهاستادياري دارد ميتواند با ارائه 10 پژوهش محوري و تأثيرگذار در سطح جهاني به درجهدانشياري برسد.
فرمت فایل:
ورد
تعداد صفحه:
131
حجم فایل:
218KB
فهرست :
فهرست نويسي پيش از انتشار (فيپا)14
شماره استاندارد بین المللی کتاب (شابک):15
شماره استاندارد بينالمللي پيايندهاي ايران (شاپا ISSN):16
1. کتابشناسی ها و مأخذ شناسی ها (فهرست ها):19
2. دايره المعارف ها (دانشنامه ها):20
3. فرهنگ نامه ها (لغت نامه ها):20
ب. وظایف و کارکردهای کتابخانه:27
ج. ساختار و تشکيلات کتابخانه. 28
د. کارکرد کتابخانه در تحقیق. 28
ز. دسترسی به مخازن کتابخانه:29
ذ. سیستم تنظیم منابع کتابخانه. 29
ه. شيوه استفاده از منابع کتابخانه. 31
ايجاد انگيزه براي مطالعه کردن. 34
اقسام مطالعه از جهت اهداف.. 38
شرايط و عوامل افزايش بهره وري مطالعه. 41
الف) بخش پيش مطالعه ( پيش خواني، مرور اجمالي يا بررسي رئوس مطالب «Survey » ):52
ب) بخش حين مطالعه (خواندن، تفکر، يادداشت برداري و علامت گذاري «Read »):53
3. يادداشت برداري، علامت زدن. 54
4. طرح شبکه اي براي مطالعه. 55
1ـ حفظ کردن مطالب مهم (Recite ):57
2ـ مرور، دوره و تجديد نظر کردن (Review :57
تند خواني و عوامل کند خواني.. 61
1. 3. طرز به كار بردن يادداشتها70
اسامي نويسنده يا نويسندگان و وابستگي سازماني آنان. 87
ارزيابي يك مقاله براي انتشار. 90
کلیات: تعریف تحقیق و انواع آن. 93
ویژگی های روحی اخلاق و عاطفی.. 98
مرحله نخست تحقیق: انتخاب موضوع. 105
فرايند موضوع يابي، فرايند پرسش يابي است.108
اصول تجزیه مسأله به سؤال.. 109
مرحلة دوم تحقيق: طراحي تحقيق. 111
پیشینه پژوهش (مرور تحقيقات پيشين). 115
نکات قابل توجه در پیشینه نویسی.. 116
اهميت، ضرورت و ارزش تحقيق. 118
فرضيه ها (در صورت دارا بودن). 121
متغيرها (در صورت دارا بودن آنها). 122
أ. منابع و اطلاعات و مدارک موجود. 126
توصیه های لازم هنگام نوشتن طرح تحقیق.. 129
مبلغ واقعی 57,500 تومان 10% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 51,750 تومان
برچسب های مهم
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا