فروشگاه یاوران فورکیا ارائه دهنده خلاصه کتب دانشجویی و حوزوی خلاصه کتاب در اکثر رشته ها خلاصه جامع و کامل و روان ( خرید خلاصه های تولیدی شما با قیمت مناسب ) قبول بنر تبلیغاتی در اسلایدر سایت با هزینه پایین

محل لوگو

رشته انسان شناسی

رشته هنر

رشته کشاورزی

رشته الکترونیک

رشته های عمومی

رشته تربیت بدنی

رشته فناوری

رشته مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی

رشته مکانیک

رشته مهندسی شیمی

رشته فیزیک

رشته الهیات

رشته گیاه شناسی

رشته ادبیات

رشته تحقیق

رشته بازاریابی

رشته برق

رشته‌ی حقوق

رشته‌ی فلسفه

رشته‌ی تاریخ

رشته‌ی کلام

رشته‌ی ادیان

رشته‌ی اقتصاد

رشته‌ی پزشکی

رشته‌ی مدیریت

رشته‌ی اخلاق

رشته‌ی تفسیر

رشته‌ی زمین شناسی

رشته‌ی زیست‌شناسی

رشته‌ی فقه و حقوق

رشته‌ی مشاوره

رشته‌ی علوم ارتباطالت

رشته‌ی علوم تربیتی

رشته‌ی علوم سیاسی

رشته‌ی جامعه شناسی

رشته‌ی مهندسی شهرسازی

رشته‌ی علوم قرانی و حدیث

رشته‌ی کار با کودک

رشته زبان انگلیسی

رشته‌ی فن خطابه

رشته علوم تجاری

رشته‌ی ریاضی

رشته‌ی کامپیوتر

رشته حسابداری

سوالات استخدامی

علوم حوزوی

پایان نامه

کسب و کار

کتب دانشگاهی

فرهنگ لغت

سبک زندگی

علوم غریبه

متفرقه

روابط زناشویی

اندرویدکده

کلام

حوزه

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 475
  • بازدید دیروز : 1133
  • بازدید کل : 2738088

روش تحقیق


روش تحقیق

«به نام خدا»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

روش تحقیق

درسنامه مقدمات پژوهش

منبع شناسی، روش مطالعه و خلاصه نویسی، روش پژوهش،و مقاله نویسی

(گام­هاي آغازين پژوهش و مقاله نويسي)

پيشگفتار

كنجكاوي يكي از ويژگي­هاي جدا نشدني انسان است كه پايه و اساس تحقيق و پژوهش را تشكيل مي­دهد. زندگي روزمره همة مردم به گونه­اي آگاه يا ناخودآگاه با كنجكاوي عجين است. قسمت عمدة ‌اختراعات و اكتشافات حاضر نيز در سايه همين كنجكاوي و تلاش مداوم و پي­گير فراهم آمده است.

مسأله تحقيق و پژوهش يكي از بنيادي­ترين مسائل مربوط به جوامع امروزي بشر مي­باشد به نحوي كه تقريبا هيچ­گونه نظام دهي و يا پيشرفت و توسعة صنعتي اقتصادي، ‌اجتماعي و به سامان كردن كارها و جز آن بدون انجام تحقيقات و مطالعات اساسي پیشین ممكن نخواهد بود.

انجام پژوهش و طرز نوشتن مقالات پژوهشي يعني گزارش كار پژوهش و نتايج حاصل بايد از مراحل دبستان و دبيرستان به جوانان ياد داده شود تا هنگامي كه به دانشگاه وارد مي­شوند، با روحيه­اي قوي و آماده براي پژوهش­هاي گوناگون در رشته خود شروع به كار كنند. هر چند انتظار یک پژوهش دقیق علمی از دانشجویان دوره­های کارشناسی ارشد و دکتری برده می­شود.[1]

متأسفانه جاي اين درس در مدارس ما خالي است و در بسياري از رشته­هاي تحصيلي دانشگاه نيز دانشجويان بعد از چهار سال فارغ التحصيل مي­شوند بدون آنكه كوچكترين آشنايي با تحقيق و پژوهش پيدا كرده باشند.

از سوي ديگر در آن رشته­هاي تحصيلي كه روش تحقيق وجود دارد عدم اطلاع قبلي دانشجويان از مقدمات و مسائل ابتدايي مربوط به پژوهش نه تنها باعث مي­شود از درس روش پژوهش، بهره كافي و وافي نبرند، بلكه اغلب ماية ‌كندي پيشرفت تدريس و كاهش سطح علمي آنان نيز مي­گردد.

در اين متن مهارت‌هايی لازم برای کسانی که قصد ورود به عرصه پژوهش را دارند در قالب 14 درس در دو بخش ارائه می­شود. بخش اول شامل: منابع پژوهش، کتابخانه، روش مطالعه، روش یادداشت و فیش برداری، روش تلخیص، چکیده نویسی ونتیجه گیری؛ بخش دوم شامل: کلیات (آشنایی با مفاهیم ضروری و ویژگی­های پژوهشگر و مراحل پژوهش)، انتخاب موضوع، طرح تحقیق و ... بدیهی است صرف آشنایی با این مباحث منجر به پژوهشگر شدن کسی نخواهد شد، بلکه ممارست عملی و تحقیق عملی نقش مهمی در ایجاد این توانایی دارد بنابراین بعد از هر درس تمرین­های عملی برای دستیابی به مهارت ارائه شده مطرح شده است که امید است دانش­پژوهان عزیز با همت خود آنها را انجام دهند.

در دوره كارشناسي ارشد، پژوهش مفهومي جديد به دست مي‌آورد و اولين بار تمرين پژوهش در تز كارشناسي ارشد جلوه‌گر مي‌شود. در اين دوره دانشجو براي اولين بارپژوهش را تمرين مي‌كند، اما هيچ‌كس از اين پژوهش انتظار نوآوري ندارد. يعني در اينمرحله شخص در مورد يك موضوع خاص تمام منابع موجود را جمع‌آوري مي‌كند و آن‌ها رابررسي و تحليل مي‌كند، اما حرف تازه و نوآوري خاصي وجود ندارد.

پژوهش به معناي واقعي كلمه در هنگام نوشتن رساله دكترا جلوه‌گر مي‌شود.يعني در اين مرحله انتظار مي‌رود كه فرد به‌عنوان يك پژوهشگر حرف تازه‌اي براي گفتنداشته باشد.

لازمه اين كار آن است كه تمام تحقيقات قبلي در حوزه مورد نظر جمع‌آوري، نقد وتحليل شود و در نهايت نوآوري دانشجو به آن اضافه شود، حتي اگر اين حرف تازه، حرفچندان بزرگي نباشد.

پس از اين مرحله ادامه اين پژوهش‌هاست كه فارغ‌التحصيل دانشگاه كه درجهاستادياري دارد مي‌تواند با ارائه 10 پژوهش محوري و تأثيرگذار در سطح جهاني به درجهدانشياري برسد.

فرمت فایل:

ورد

تعداد صفحه:

131

حجم فایل:

218KB 

فهرست :

پيش گفتار. 9

بخش نخست.. 11

درس اول. 12

آشنایی با منابع. 12

اهداف 12

منبع شناسی.. 12

تعريف منبع.. 12

انواع منابع. 12

1ـ منابع مکتوب و غیر مکتوب:13

منابع چاپي (مکتوب):13

فهرست‌ نويسي‌ پيش‌ از انتشار (فيپا)14

شماره استاندارد بین المللی کتاب (شابک):15

شماره استاندارد بين‎المللي پيايندهاي ايران (شاپا ISSN):16

منابع غير مکتوب:17

2. منابع دست اول و دست دوم:18

3. منابع عمیق و سطحی.. 18

4. منابع مرجع و غير مرجع :19

انواع منابع مرجع:19

1. کتابشناسی ها و مأخذ شناسی ها (فهرست ها):19

2. دايره المعارف ها (دانشنامه ها):20

3. فرهنگ نامه ها (لغت نامه ها):20

4. زندگینامه ها (تراجم):21

5 . سالنامه ها:21

6. نمایه ها (معجم ها):21

سالنامه ها22

ويژگي های منابع مطلوب:22

راههای شناسايی منابع :22

کتابشناسی (توصيفی و موضوعی)23

چکیده. 23

درس دوم. 27

آشنایی با کتابخانه. 27

الف. آشنايی با کتابخانه ها27

ب. وظایف و کارکردهای کتابخانه:27

ج. ساختار و تشکيلات کتابخانه. 28

د. کارکرد کتابخانه در تحقیق. 28

ر. انواع کتابخانه ها:28

ز. دسترسی به مخازن کتابخانه:29

ذ. سیستم تنظیم منابع کتابخانه. 29

ه. شيوه استفاده از منابع کتابخانه. 31

آشنایی با مهارت مطالعه. 33

تعريف مطالعه. 34

ايجاد انگيزه براي مطالعه کردن. 34

اهميت و ارزش مطالعه:35

اهداف و آثار مطالعه. 36

انواع و اقسام مطالعه. 37

اقسام مطالعه از جهت موضوع. 37

اقسام مطالعه از جهت اهداف.. 38

سطوح مطالعه. 38

موانع کلي مطالعه. 39

چکیده:39

کار عملی.. 40

درس چهارم. 41

شرایط مطالعه. 41

شرايط و عوامل افزايش بهره وري مطالعه. 41

1ـ شرايط روحي و معنوي.. 41

2ـ شرايط شناختي.. 41

3ـ شرايط رواني.. 41

4ـ شرايط جسمي.. 42

5ـ شرايط زماني.. 43

6ـ شرايط مکاني.. 44

7ـ شرايط فيزيکي.. 45

8ـ تمرکز حواس... 45

10ـ اصلاح رفتار مطالعاتي.. 47

مراحل اصلاح مطالعه. 47

درس پنجم. 50

روشهای مطالعه. 50

مطالعه عميق. 50

مطالعه مروری.. 50

مطالعه جستجوگر. 51

رو ش مطالعه برتر. 51

روش و مراحل مطالعه. 52

الف) بخش پيش مطالعه ( پيش خواني، مرور اجمالي يا بررسي رئوس مطالب «Survey » ):52

ب) بخش حين مطالعه (خواندن، تفکر، يادداشت برداري و علامت گذاري «Read »):53

1. خواندن:53

2. تفکر و خرد ورزی:53

3. يادداشت برداري، علامت زدن. 54

4. طرح شبکه اي براي مطالعه. 55

ج) بخش پس از مطالعه:57

1ـ حفظ کردن مطالب مهم (Recite ):57

2ـ مرور، دوره و تجديد نظر کردن (Review :57

منحني فراموشي.. 57

برای مطالعه. 58

درس ششم. 61

تند خواني و عوامل کند خواني.. 61

تعريف تندخوانی.. 61

فوايد تندخوانی.. 62

اصول تندخوانی.. 63

شرايط تندخوانی.. 63

علل کاهش سرعت مطالعه. 63

  1. . محتوای يادداشت:66

2. انواع يادداشت برداري.. 67

3.شیوه و ابزار يادداشت:67

مزاياي فيش نويسي:68

تنظيم يادداشتها69

1. 3. طرز به كار بردن يادداشتها70

مراحل اصلي نگارش... 71

قواعد ضروري نگارش... 72

شیوه نگارش... 72

شیوه نوشتن.. 72

فایده نشان گذاری.. 73

نشان های رایج.. 73

درس هفتم. 76

خلاصه نویسی را توضیح دهد.76

مهارت خلاصه‌نويسی.. 76

مهارت چکيده‌نويسی.. 79

مهارت گزارش‌نويسی عمومی.. 80

مهارت گزارش‌نويسی فنی.. 81

کار عمل.. 83

درس هشتم. 84

مقاله و مقاله نویسی.. 84

روش مقاله نويسي.. 84

تعريف مقاله و انواع آن. 84

شرايط مقاله نويسي.. 86

اجزاي اصلي يك مقاله. 86

عنوان مقاله. 86

اسامي نويسنده يا نويسندگان و وابستگي سازماني آنان. 87

چكيده87

واژههاي كليدي.. 88

مقدمه مقاله. 88

روش پژوهش... 88

بحث و نتيجه گيري.. 89

يادداشت ها89

فهرست منابع. 89

مقررات ارسال مقاله. 89

طريقه ارزيابي مقاله. 89

ارزيابي يك مقاله براي انتشار. 90

چکیده91

کار عملی:91

بخش دوم. 92

درس نهم. 92

کلیات: تعریف تحقیق و انواع آن. 93

تعريف لغوی تحقيق:93

تعريف اصطلاحی تحقيق:94

روش تحقیق.. 95

ويژگي های تحقيق خوب:95

اهميت، ضرورت و آثار تحقيق:96

ويژگي هاي پژوهش گر. 97

ویژگی های علمی:97

ویژگی های روحی اخلاق و عاطفی.. 98

کار عملی.. 99

درس دهم. 100

انواع و روش های تحقیق.. 100

انواع تحقيق:100

روش های تحقيق:103

درس یازدهم. 105

مراحل پژوهش... 105

مرحله نخست تحقیق: انتخاب موضوع. 105

شرایط موضوع تحقیق:106

فرايند موضوع يابي، فرايند پرسش يابي است.108

تبدیل مشکل به مسئله. 108

شیوه تجزیه مسأله. 109

اصول تجزیه مسأله به سؤال.. 109

انتخاب سؤال.. 110

تبدیل سؤال به عنوان.. 110

درس دوازدهم. 111

مرحلة دوم تحقيق: طراحي تحقيق. 111

تعریف طرح تحقیق.. 112

فوايد طرح تحقيق.. 112

مراحل اساسي طراحي.. 113

بخش­هاي يك طرح تحقيق.. 113

تعريف موضوع (بیان مسأله). 114

پیشینه پژوهش (مرور تحقيقات پيشين). 115

فوايد مطالعه پيشينه. 115

نکات قابل توجه در پیشینه نویسی.. 116

درس سیزدهم. 118

اهميت، ضرورت و ارزش تحقيق. 118

اهداف تحقيق.. 119

سؤالات تحقیق.. 120

انواع سئوالات تحقيق.. 120

فرضيه ها (در صورت دارا بودن). 121

متغيرها (در صورت دارا بودن آنها). 122

درس چهاردهم. 124

انواع ساختار:124

ب ـ روش شناسي:126

نوع پژوهش.... 126

ابزار گردآوري دادهها126

أ. منابع و اطلاعات و مدارک موجود. 126

ب. مشاهده:127

ج. مصاحبه. 127

د. پرسشنامه. 128

توصیه های لازم هنگام نوشتن طرح تحقیق.. 129

 


مبلغ واقعی 47,500 تومان    10% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 42,750 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 3358

برچسب های مهم

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

فروشگاه اینترنتی یاوران فایل - خرید ایمن و راحت .

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما